25 Kasım 2016 Cuma

In search for Turkey’s new economic narrative

In search for Turkey’s new economic narrative

Türkiye'nin yeni ekonomik öyküsünü aramak için

Turkey’s need to create a new economic story is becoming more and more urgent. Economic growth has slowed and inflation has risen amid steep fluctuations in global markets and severe shocks.
Türkiye'nin yeni bir ekonomik hikaye yaratma ihtiyacı giderek daha da acil hale geliyor. Küresel piyasalardaki dalgalanmaların ve ağır şokların etkisiyle ekonomik büyüme yavaşlamış ve enflasyon yükselmiştir.


Until recently, Turkey had achieved a more or less successful economic story. The country lured record high foreign direct investment (FDI) in 2007 at around $22 billion, followed by $19.8 billion in FDI in 2008.
Yakın zamana kadar, Türkiye az ya da çok başarılı ekonomik hikayeye ulaşmıştı. 2007 yılında ülke, yaklaşık 22 milyar dolarlık rekor doğrudan yabancı yatırım (DYY) rekoru kırdı; bunları 2008'de 19.8 milyar dolarlık DYY izledi.


These years were characterized by an intensive reform agenda from the government. The country later hit record high growth figures in 2011, becoming the second fastest growing country in the world just after China.
Bu yıllar hükümetten gelen yoğun bir reform gündemiyle nitelendirildi. Ülke daha sonra 2011'de rekor bir büyüme rakamına ulaştı ve Çin'in hemen sonrasında dünyanın en hızlı büyüyen ikinci ülke oldu.


It is unlikely for any emerging country to put things back on track right now, after the end of high liquidity party in global markets with the expected rate hike by the U.S. Federal Reserve soon. Within the last few days, the U.S. dollar has reached its highest value in 14 or more years.
ABD Federal Reserve tarafından yakında beklenen faiz artışı ile küresel piyasalardaki yüksek likidite partisinin sona ermesinin ardından, gelişmekte olan herhangi bir ülkenin şu anda işleri tekrar yerine getirmesi pek olası değildir. Son birkaç gün içinde, ABD doları 14 yıldan fazla bir sürede en yüksek değere ulaştı.


We also cannot ignore Turkey’s domestic problems. The Turkish Lira has been the world’s worst hit currency in recent weeks, performing even worse than the Mexican peso, on the eve of the era of U.S. President-elect Donald Trump.
Aynı zamanda Türkiye'nin iç sorunlarını görmezden gelemeyiz. ABD Başkanı Vekili Donald Trump döneminin arifesinde Türk Lirası, son haftalarda dünyanın en kötü isabet unsuru haline geldi ve Meksika pezosu karşısında daha da kötüydü.


Politically, Turkey has suffered dozens of huge shocks – including fatal terror attacks, the escalating refugee crisis, and the failed July 15 coup attempt.
Türkiye, siyasi olarak, ölümcül terör saldırıları, artmakta olan mülteci krizi ve başarısız 15 Temmuz darbe teşebbüsü gibi düzinelerce büyük şok yaşadı.


In this environment, key sectors such as tourism have seen their darkest days in decades.
The cabinet has announced a series of measures in the banking, agriculture and ICT sectors to boost the economy. 
Bu ortamda, turizm gibi anahtar sektörler, en karanlık günlerini onlarca yıl içinde gördüler.
Kabine, ekonomiyi canlandırmak için bankacılık, tarım ve BİT sektörlerinde bir dizi önlem duyurdu. 

 
However, more is needed in the short-term to revive the economy at least slightly, especially after European Parliament lawmakers called on Nov. 24 for a temporary halt to EU membership talks with Ankara because of the latter’s “disproportionate” reaction to the failed coup attempt.
Ancak kısa vadede, özellikle de Avrupa Parlamentosu milletvekilleri 24 Kasım'ı Ankara ile olan AB üyelik müzakerelerine geçici olarak durdurmak için çağırdıktan sonra ekonomiyi en azından canlandırmak için daha fazlasına ihtiyaç duyulduğundan başarısız darbeye "oransız" tepki geldi girişim.

First of all, the state of emergency, which was announced just after the coup attempt and later extended, should be ended as soon as possible by speeding up the investigation processes, at least on the business side, in order to recover some confidence in Turkey’s investment climate.
 Her şeyden önce darbe girişiminden hemen sonra ilan edilen ve daha sonra genişletilen olağanüstü hal, Türkiye'nin en azından ticaret tarafında soruşturma süreçlerini hızlandırarak, Türkiye'nin işine olan güvenini kazanmak için mümkün olan en kısa sürede sona erdirilmeli Yatırım ortamı.


Second, the number of top officials talking about the economy should be minimized. The markets or others may now want to hear from one or two top economy officials about what is going on and what measures are being taken, rather than from five or more as we have at present.
İkincisi, ekonomiden bahseden üst düzey yetkililerin sayısı en aza indirilmelidir. Piyasalar ya da başkaları, halihazırda sahip olduğumuz beş ya da daha çok değil, bir ya da iki en üst düzey ekonomi yetkilisini, neler olup bittiğini ve alınmakta olan önlemleri öğrenmek isteyebilir.


Third, the apparent “focus” problem needs to be overcome. What I mean by that is Turkey should decide whether it will be an industrial county creating high technology products or whether that will remain a developed subsidiary industry. Does Turkey want to be a tourism country or an energy hub? Does it want to boost its decentralized agriculture industry?
Üçüncüsü, bariz "odaklanma" probleminin aşılması gerekiyor. Bununla kastediyorum, Türkiye'nin yüksek teknoloji ürünleri üreten bir sanayi bölgesi olup olmayacağına ya da bunun bir gelişmiş iştiraki sanayi olmasına karar vermesi gerekiyor. Türkiye bir turizm ülkesi veya enerji merkezi olmak istiyor mu? Merkezi olmayan tarım sektörünü artırmak istiyor mu?


Other key questions will follow this: Will Turkey choose to stick to the European Union accession agenda as a reference point to realize structural reforms, increase productivity levels, improve the education system, and strengthen the rule of law?
Diğer kilit sorular bunları takip edecek: Türkiye, yapısal reformları gerçekleştirmek, verimlilik düzeylerini artırmak, eğitim sistemini iyileştirmek ve hukukun üstünlüğünü güçlendirmek için bir referans noktası olarak Avrupa Birliği üyelik gündemine sadık kalacak mı?


Or will it start to seek new alternative “reference points” with which it will foster economic and trade ties?
Yoksa ekonomik ve ticari ilişkileri geliştirecek yeni "referans noktaları" aramaya başlayacak mıdır?


At this point, Turkey and the European Union, which is also Turkey’s largest trade partner, must take cautious steps in their bilateral ties.
Bu noktada, Türkiye ve aynı zamanda Türkiye'nin en büyük ticaret ortağı olan Avrupa Birliği, ikili ilişkilerinde temkinli adımlar atmalıdır.


They need to use these new normal ties to understand each other and improve their ties, rather than closing all doors on each other.
Birbirinize bütün kapıları kapatmak yerine, birbirlerini anlamak ve bağlarını geliştirmek için bu yeni normal bağları kullanmaları gerekiyor.

Now is not the time for Turkey to waste time on daily conflicts and populist discourse. The country still has time to strengthen its economy and welfare dividend, but it must act as soon as possible.
Artık Türkiye'nin günlük çatışmalar ve popülist söylem üzerine zaman kaybetme zamanı değil. Ülke ekonomisini ve sosyal yardım temettüsünü hala güçlendirecek vaktine sahip ancak mümkün olan en kısa sürede hareket etmesi gerekiyor.

http://www.hurriyetdailynews.com/in-search-for-turkeys-new-economic-narrative.aspx?pageID=238&nid=106542

Türkçe çeviri için Google Translate'den yararlanılmıştır.

0 yorum: