18 Kasım 2017 Cumartesi

The real problems with fake news

This just in! Breaking news! You don't want to miss THIS!
Son dakika haberi! Bunu kaçırmayın!

If you get your news online or from social media, this type of headline sounds very familiar. What's real? What's fake? What's satire?
Haberleri internetten ve sosyal medyadan takip ediyorsanız, bu tür başlıkla size tanıdık gelecektir. Gerçek olan hangisi? Yalan haber  hangisi? Hangisi mizah?

Now that anyone with access to a phone or computer can publish information online, it's getting harder to tell. 
Artık telefon ya da internet erişimi olan herkes bilgi yayınlayabildiği için, gerçekle sahteyi ayırt etmek giderek zorlaşıyor. 


But as more people go to Facebook, Snapchat, Twitter and other online sources for their news and information, it's even more crucial that all of us -- especially kids -- learn to decode what we read online.
Her geçen gün Facebook, Snapchat, Twitter ve diğer online kaynakları daha fazla insan kullanıyor ve durum daha da kritik bir hal alıyor. Özellikle de çocuklar için. İnternette okuduklarımızın şifresini çözmemiz gerekiyor.

Explaining the news to our kids
There's so much fake news online that Google and Facebook are starting to actively crack down
on publishers of false or misleading news. But ad-supported networks are in somewhat of a bind, since they get money when users click on these stories -- so the crazier the headline, the more money they make.

 O kadar çok yalan haber dolaşıyor ki, Google ve Facebook artık hatalı ve yanlış yönlendiren haberleri tespit etmeye başladı. Fakat reklam destekli ağlar, haberlerin tıklanması için daha da çılgınca başlıklar  atarak, daha çok para kazanıyor.

Most kids and teens get their news from their feeds, so they need to learn how to view stories critically (and they should learn that skill anyway!). Even little kids can start to think about some key media-literacy questions.
Gençlerin ve çocukların çoğu haberleri internetten takip ettikleri için okudukları bilgiyi nasıl değerlendirmeleri gerektiğini öğrenmeleri lazım. Küçük çocuklar bile medya okur yazarlığı üzerine
düşünmeye başlayabilir.

As kids get older, parents can help kids become more sophisticated critical thinkers. (If your kid's school is tackling media-literacy issues, consider sharing this with their teachers.)
Here are a few basic questions to consider whenever you and your kids encounter a piece of media:

Çocuklar büyüdükçe ebeveynler, çocuklarının daha da çok yönlü düşünen insanlar olmalarına yardımcı olabilirler. İşte size çocuklarınız ya da siz bir haberle karşılaştığında göz önünde bulundurmanız gereken birkaç basit soru:

•    Who made this?
Bunu kim yaptı?
•    Who is the target audience?
Hedef kitle kim?

•    Who paid for this? Or, who gets paid if you click on this?
Parasını kim ödedi? Ya da bunu tıkladığımda kim para kazanacak?

•    Who might benefit or be harmed by this message?
Bu mesaj kime fayda sağlar, kime zarar verir?

•    What is left out of this message that might be important?
Güvenilir mi? Öyleyse, neden?

•    Is this credible (and what makes you think that)?
(Thanks to Project Look Sharp for these questions.)

How to deal with scary news about social media Older kids especially might enjoy learning tricks to spot fake news. Here are a few things to watch for:
Daha büyük çocukların sahte haberleri tespit etme ipuçları hoşlarına gidebilir.

•    Look
for unusual URLs, including those that end with "lo" or ".com.co" -- these are often trying to appear like legitimate news sites, but they aren't.

Tuhaf Url’lere dikkat edin. Sonları “lo” ya da “com.co” gibi olanlar genellikle makul haber sitelerine benzerler ama değiller.

•    Look
for signs of low quality, such as words in all caps, headlines with glaring grammatical errors, bold claims with no sources, and sensationalist images (women in bikinis are popular clickbait on fake news sites). These are clues that you should be skeptical of the source.

Kaliteye dikkat edin. Dilbilgisi hataları, büyük harfler, kaynak belirtmeden yapılan iddialar ve dikkat çekecek görseller (mesela sahte haber sitelerinde bikinili kadın görselleri tuzak linklerinde oldukça popüler.) Bu ipuçları haber kaynağı konusunda şüpheci yaklaşmanız gerektiğini gösterir.

•    Check
a site's "About Us" section. Find out who supports the site or who is associated with it. If this information doesn't exist -- and if the site requires that you register before you can learn anything about its backers -- you have to wonder why they aren't being transparent.

Sitelerin “hakkımızda” kısmına bakın. Siteyi kim destekliyor ve kiminle ortak bulun. Bu bilgi yoksa ya da öğrenmeniz için üye olmanız gerekiyorsa, şeffaf olmadıkları için endişelenmeniz doğal.

•    Check Snopes, Wikipedia, and Google before trusting or sharing news that seems too good (or bad) to be true.
Gerçek olamayacak kadar iyi ya da kötü haberlere inanmadan ve paylaşmadan önce araştırın.

•    Consider
whether other credible, mainstream news outlets are reporting the same news. If they're not, it doesn't mean it's not true, but it does mean you should dig deeper.

Güvenilir ve ana akım medyanın aynı haberi yayınlayıp yayınlamadığını göz önünde bulundurun. Yayınlamamaları haberin gerçek olmadığı anlamına gelmez ama daha derine inmeniz gerektiğini gösterir.

•    Check your emotions. Clickbait and fake news strive for extreme reactions. If the news you're reading makes you really angry or super smug, it could be a sign that you're being played.
Duygularınızı kontrol edin. Tuzak linkler ve sahte haberler yüksek tepkiler ister. Okuduğunuz haber sizi çok öfkelendiriyor ya da aşırı tepkiler vermenize neden oluyorsa, oyuna gelmiş olabilirsiniz.

Check multiple sources before trusting.
Güvenmeden önce birkaç kaynaktan teyit edin.


Sneaky ways advertisers target kids (Thanks to Professor Melissa Zimdars of Merrimack College for some of these tips.)

http://edition.cnn.com/2016/11/30/health/fake-news-media-savvy-kids/index.html?sr=twcnni113016fake-news-media-savvy-kids0537PMStoryLink&linkId=31746786


Sahte Haber Çağında Medya Farkındalığı Olan Çocuklar Büyütmek | Blogcu Anne

0 yorum: