30 Mart 2019 Cumartesi

The Principles Of Employment In State Run Organizations, Exams and Its Application In Turkey

KAMU KESİMİNDE İŞE ALMA İLKELERİ İLE SINAV SİSTEMLERİ VE
TÜRKİYE UYGULAMASI
Seyit Ali CENGİZ

There are some differences between the understanding of public staff administration of countries. But the staff systems in democratic regimes have three basic elements in common. These are: The principles of Classification, Career and Merit.
Ülkelerin kamu personeli yönetimi anlayışlarında az çok farklılıklar vardır. Ancak demokratik rejimlerdeki personel sistemlerinde ortak üç temel öge vardır. Bunlar: Sınıflandırma, Kariyer ve Liyakat ilkeleridir.    

In classification, either the public services or the personnel having busy with
these services are classified.

Sınıflandırmada, ya kamu hizmetleri ya da bu hizmetleri gören personel sınıflandırılır.

 If the man who services is considered important the personnel classification; the job is considered important the staff classification is in question.
Eğer hizmet görene yani insana önem veriliyorsa personel, göreve önem veriliyorsa kadro sınıflandırması söz konusu olmaktadır.

The aim for the staff classification is to provide equal pay equal work, the aim
 for the personnel classification is to arrange the activity of employment.

Kadro sınıflandırmasının amacı eşit işe eşit ücret sağlamaya, personel sınıflandırmasının amacı ise personel alma işini örgütlendirmeye yöneliktir.

The low of the state officials numbered 657 arranging the regime of Turkish public staff has proposed the ten classes of service.
Türk kamu personel rejimini düzenleyen 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu on hizmet sınıfı öngörmüştür.

Some of them are wide, but some of  them are not clear from the point of quality and quantity. Apart from this, some of public staff haven't been included in the classification in spite of the feet that they do  public service.
Bu sınıfların bazıları geniş, tutulurken, bazılarınıda ise ölçü ve nitelik belirli değildir. Ayrıca, kanıtı hizmeti gördükleri halde bir kısım kamu personeli sınıflandırma dışı tutulmuştur.

This situation spoils the completeness. The personnel who haven't been included İn classification must be included and the classes must be arranged again. With this arrangement It will be possible to gain the data about staffs at any moment.
Bu durum da bütünlüğü bozmaktadır. Sınıflandırma dışı tutulan personelin de sınınandırmaya dahil edilip, sınıflar yeniden düzenlenmelidir. Yapılacak yeni düzenleme sayesinde hem bütünlük sağlanmış olacak hem de personele ait verileri her an elde etmek mümkün olacaktır.

It forms the career of the public personnels that he reachs at the highest degree of the class he is in by working continuously in a job or a class.
Kamu personelinin bir meslek veya sınıfla sürekli çalışarak O sınıfın en üst derecesine kadar yükselmesi onun kariyerini oluşturur.

But we have on undeveloped career system based on diploma at the beginning and precedence having no practical value in the promotion, an employee gets a grade advancement in every year and a degree advancement in every three years. With the condition of the fact that he gains a positive register of service.
Bizde, işe girişle diplomaya terfide ise pratik bir değer ifade etmeyen kıdeme dayalı gelişmemiş bir kariyer sistemi vardır. Memur - olumlu sicil almak kaydıyla - her yıl bir kademe ilerlemesi, her üç yılda da bir derece yükselmesi yapmaktadır.

Our constitution and the lows of staff have accepted the principle, of merit. But in practice. It is being observed that there is a desire for the system of pull and a quit from the system of merit.
Anayasa'mız ve personel kanunlarımız liyakat ilkesini benimsemiştir. Ancak, uygulamada kayırma sistemine doğru bir özlem duyulduğu ve liyakat sisteminden uzaklaşılmakta olduğu gözlenmektedir.

It is impossible to say that It is acted according to the principles of the system of merit in beginning work and during it. The 68/B paragraph of the low of the stade officals numbered 657 has given the officials who opprovet payments, a power of appointment his officials to the highest degree of their classes outside the normal career.
İşe girişte ve hizmet süresince liyakat ilkesi prensiplerine uyulduğunu söylemek mümkün değildir. 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 68/B maddesi; kurumların ita amirlerine, memurlarının normal kariyerleri dışında, sınıflarının en üst derecelerine atama yetkisi vermiştir.

This kind of appointments prevent the officials from getting promotion in their job and It is against the principles of merit as well. The Gest method in the appointment to the high degrees is to appoint the persons whose merit degrees are high, among the people who gained promotion normally.
Bu şekildeki atamalar, memurların kariyer yapmalarını engellerken liyakat ilkesi prensiplerine de ters düşmektedir. Üst derecelere alanında ideal olan yöntem, normal olarak kariyer yapmış kişilerden liyakat derecesi üstün olanların atanmasıdır.

The exams are the best method accepted to employ the public staffs. If the number of application to the vacant permanent staffs announced is the some with the vacant permanent staffs or less than them the qualification exam is necessary, but if they are more, not only the competition exam but the qualification exam also are necessary.
Kamu personelinin işe alınmasında benimsenen en uygun yöntem sınavlardır. Duyurusu yapılan münhal kadrolara yapılan müracatların sayısı açık kadro sayısı kadar veya az ise sadece yeterlik, fazla ise hem yarışma hem de yeterlik sınavı yapılması esastır.

These exams may be written one (test, composition); oral exam, practical or discussion one. Candidate can be taken an examination by one of these exams and sometimes it must be carried out more than on for some duties.
Bu sınavlar, yazılı (test veya kompozisyon), sözlü, uygulamalı veya görüşme usulü olabilir. Adaya bunlardan sadece birisinin uygulanabileceği gibi bazı görevler için birden fazlasının da uygulanması gerekebilmektedir.

As a system it is possible for us to classify the exams in three groups; Central, Administration from Its place and comple systems.
Sistem olarak da sınavları; merkezi, yerinden yönetim (kurumsal) ve karma sistem olarak üç grupta değerlendirmek mümkündür.

The central system has been accepted by most of the countries and this system is the justest one.
Ülkelerin çoğunda benimsenen ve en adil olanı merkezi sistemdir.

The system of administration from its place is the most convenient for favors, our regime of the public staffs is based on the central examination system.
Kayırmalara en müsait olanı da kurumsal sistemdir. Kamu personel rejimimizin temelinde merkezi sınav sistemi vardır.

But the lows and the regulations made regarding dies subject haven't been carried out and has been consisted on the. system of the administration from its place.
Ancak, bu hususta çıkarılan kanun ve yönetmelikler uygulanamamış, yerinden yönetim sisteminde ısrar edilmiştir.

The central examination system, much more appropriate the regime of republic and accepted that it was the best one of other systems, must be also carried out in our country.
Cumhuriyet rejimine daha uygun olan ve diğer sistemlerden üstünlüğü kabul edilen merkezi sınav sisteminin Ülkemiz de uygulanması rejimimizin bir gereğidir.

There are a lot of advantages in the foot that Centeral High Commitee for offical Employment (MMAYIC) is formed with the helps of......(ÖSYM), a good example in this mailer, Turkey and middle East Public. Administration institute (TODAİE) and Department of State Personnel (DPD), and the personnel needs of the public institutions and foundations are only met by this committee with the action of choosing among the others.
Bu hususda bir tecrübe olan Üniversiteler Arası Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) örnek alınarak, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) ile Devlet Personel Dairesinin (DPD) katılmalarıyla Merkezi Memur alma Yüksek Kurulu (MMAYK) oluşturularak, kamu kurum ve kuruluşlarının personel ihtiyaçlarının sadece bu kurul tarafından seçilerek karşılanmasında büyük faydalar vardır.

It is fact that the speed and quality of the public service will increase by means of the virtuous and the capable persons selected by this committee on which the institutions of legislation and putting into force haven't much influences.
Yasama ve yürütme organlarının fazla etki edemeyeceği bu kurul tarafından seçilecek erdemli ve ehliyetli kişiler sayesinde kamu hizmetlerinin hız ve kaidesinin artacağı bir gerçektir.



0 yorum: