20 Şubat 2013 Çarşamba

Sıbyan Schools And Organization Of Primary Education During The Ottoman Period

Sıbyan Schools And Organization Of Primary Education During The Ottoman Period
OSMANLI’DA SIBYAN MEKTEPLERİ VE İLKÖĞRETİMİN ÖRGÜTLENMESİ

ABSTRACT
ÖZET

The Ottoman Empire inherited the primary school (Sıbyan Mektebi) system from Seljuk
and other Turkish states. Reading Quran was a compulsory course in these schools. Issues related
to religious matters, learning to write and arithmetic were also taught to the students in these
schools. 

Osmanlılar, Selçuklulardan ve diğer Türk devletlerinden sıbyan mekteplerini devraldılar.
Bu okullarda okutulan temel ders Kur’an’ın yüzünden okunması olmakla birlikte dini bilgiler, yazı
ve aritmetik de öğretiliyordu.

 
Although Sıbyan Schools were serving the needs of Ottoman Society at the beginning,
later on they become not functional and not meeting the Society’s needs as they were indifferent to
changes and development in social life and as they were refusing to reform the school system.

  İlk zamanlarda Osmanlı toplumunun ilköğretim alanındaki
ihtiyacını karşılayan sıbyan mektepleri zaman içerisinde meydana gelen değişmelere karşı
duyarsız kalarak bu toplumsal ihtiyacı karşılayamayacak duruma geldiler, yapı ve işleyişlerinde
gerekli reformları yapmayı reddettiler. 


Since the Empire/State faced with the difficulties in reforming this school system, it decided to
found pro-innovation Usul-I Cedide Schools instead. It was then when two kinds of primary
education systems in the Ottoman Empire emerged. 

Devlet, sıbyan mekteplerini iyileştirmede güçlükle karşılaşınca bunların yerine “usul-i cedide” denilen yenilik taraftarı okulları açtı. Böylece Osmanlı’da iki başlı bir ilköğretim yapılanması ortaya çıktı.  

The Ottoman Empire continuously supported these pro-innovation schools whilst neglecting Sıbyan Schools. This inevitably left these schools in bad conditions. Even though this was the case, they continued o survive up until the last period of the Empire. 
Devlet yenilik taraftarı olan okulları destekleyince, sıbyan okulları kendi kaderleri ile baş başa kaldı ve Osmanlı’nın son dönemlerine kadar varlıklarını sürdürdüler.

The Turkish Republic founded in 1923 abolished Sıbyan Schools altogether with the law of Tevhid-i Tedrisat dated on the 3rd of March, 1924 which brought about a new educational system to come in action.
 1923’ te kurulan Cumhuriyet yönetimi 3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile sıbyan mekteplerinin varlıklarına son vermiş ve eğitim-öğretimi tek çatı altında toplamıştır.

http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/zd_mektep_files/zd_mektep.htm

0 yorum: