25 Temmuz 2012 Çarşamba

After half a century of neglect

After half a century of neglect,
Yarım asırlık ihmalin ardından...


After half a century of neglect, the handling of the railway system is once again a matter of state policy, just as it was at the beginning of the Republic
Yarım asırlık ihmalin ardından, Cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi demiryolları yeniden devlet politikası olarak ele alınmış ve tabiri caizse demiryolu seferberliği başlatılmıştır.

The importance attached to railways has been demonstrated in the investment planning that has been conducted for it; In 2000 the funding for the railway industry was 75 Million TL but in 2011 that amount was increased to approximately 3.1 Billion TL.
Demiryoluna verilen önem yatırım planlamasında kendisini göstermiş; 2000 yılında 75 Milyon TL olan demiryolu sektörü ödeneği 2011 yılında 41 kat artarak yaklaşık 3.1 Milyar TL'ye ulaşmıştır.

As of 2010, our total line length reached 11.940 km, of which 26% is electrified and 33% signaled. 888 kilometers of this length are high-speed railway lines. Construction of 1.076 km of new railways was completed between 2003 and 2010, and construction of 1.630 km of high-speed and conventional railway line is currently in progress. 
2010 yılı itibarıyla, %26'sı elektrikli ve %33'ü sinyalli olmak üzere toplam hat uzunluğumuz 11.940 km'ye ulaşmıştır. Bunun 888 km.' si yüksek hızlı tren hattıdır. 2003-2010 döneminde ise 1.076 km. yeni demiryolu inşası tamamlanmış olup, 1.630 km. yüksek hızlı ve konvansiyonel tren hattının inşaatı da halen devam etmektedir.
  
The 247 kilometer Ankara-Eskişehir section of the High-Speed Railway Operation project was open for operation on March 13, 2009 and gained the appreciation of our public. Approximately 2,9 million passengers were transported from the opening date to the end of February 2011, and a daily average of 6.000 passengers were transported with 22 fares to both sides a day.
Projenin 247 kilometrelik Ankara-Eskişehir kesimi 13 Mart 2009 tarihinde Yüksek Hızlı Tren İşletmeciliğine açılarak hizmete sunulmuş ve halkımızın büyük teveccühünü kazanmıştır. Açıldığı tarihten, 2011 Şubat sonuna kadar yaklaşık 2,9 milyon yolcunun taşındığı hatta, günde karşılıklı 22 sefer yapılarak günlük ortalama 6.000 yolcu taşınmaktadır.

Construction works for the Ankara-Konya High-Speed Railway Line of 212 km was completed and test drives started in 2010. In 2011 the line will be open to passengers. With the opening of the line, travel hours between Ankara-Konya will be reduced to 1 hour and 15 minutes and the travel hours between Istanbul-Konya will be reduced to 5 hours and 30 minutes in the first stage. Once die Eskişehir-Istanbul section is completed, the travel hours between Eskişehir-Istanbul will be further reduced to 3 hours and 30 minutes.
212 km'lik Ankara-Konya Hızlı Tren Hattının inşaat çalışmaları 2010 yılında tamamlanarak test sürüşlerine başlanmış olup, 2011 yılında yolculu seferlere başlanacaktır. Böylece, Ankara-Konya arası seyahat süresi 1 saat 15 dakikaya, İstanbul-Konya arası ilk etapta 5 saat 30 dakikaya, Eskişehir- İstanbul kesimin tamamlanması ile de 3 saat 30 dakikaya inecektir.

The construction of the Ankara-Sivas High-speed Railway Line is currently in progress, and die construction of die Bursa-Bilecik and Ankara-Izmir High-Speed Railway Lines will start in 2011. The railway lines tıat are either completed, in progress or in the tender process stage constitute Turkey's 2023 goals.
Ankara Sivas Yüksek hızlı Tren hattının yapımı devam etmekte olup; 2011 yılında Bursa-Bilecik ve Ankara-Izmir Yüksek Hızlı Tren hatlarının yapımına başlanacaktır. Kısaca bahsetmeye çalıştığım tamamlanan,    yapımı    devam    eden    ve    ihale süreçlerindeki yüksek hızlı tren hatları, Türkiye'nin 2023 hedeflerindeki ana omurgayı oluşturmaktadır.

 The simultaneous renewal of existing lines and the carrying out of high-speed train projects is also very important. 627 km of railways have been renewed in 2010, a length that serves as the highest railway renewal conducted within one year.
Hızlı tren projeleriyle eş zamanlı olarak mevcut hatların yenilenmesi de büyük önem arz etmektedir. 2010 yılında 627 km yol yenilemesi yapılarak bir yılda yapılan en yüksek yol yenileme rakamına ulaşılmıştır.



After 40 years, one more city has been connected to the railroad network. The 31 km Tekirdağ-Muratlı line that connects the Halkalı-Kapıkule line to the Tekirdağ Port was opened on 23.08.2010.
Yine 40 yıl aradan sonra bir ilimiz daha demiryolu ağına bağlanmıştır. Halkalı-Kapıkule hattını Tekirdağ Limanına bağlayan 31 km.lik Tekirdağ- Muratlı hattı 23.08.2010 tarihinde hizmete girmiştir.

The works for establishing a local railway industry through the cooperation of both public and private companies continued in 2010. As part of this cooperation, VADEMSAŞ was established in Çankırı, in collaboration with the private industry, in order to produce high-speed railway switches. 
 Kamusuyla, özel sektörüyle yerli bir demiryolu endüstrisi oluşturmaya yönelik çalışmalarda 2010 yılında devam etmiş ve Çankırı'da hızlı tren yolu makaslarını üretmek üzere özel sektörle işbirliği halinde VADEMSAŞ kurulmuştur.

12 new rail buses, for the provision of comfortable and convenient travel to our passengers, were procured and allocated for fare service on the Adana-Mersin, Izmir-Aydin, Eskişehir-Kütahya and Tekirdağ-Muratlı lines for which the railways had been completely renewed.
Yolcularımıza daha rahat ve konforlu seyahat imkanı veren 12 adet yeni ray otobüsü temin edilerek, yollarını tamamen yenilediğimiz Adana-Mersin, İzmir Aydın ve Eskişehir Kütahya ve Tekirdağ-Muratlı hatlarında sefere verilmiştir.

32 suburban trains, in subway standard, were procured for the Ankara and Istanbul suburban lines, where trains, with an average age of 35, had been working, and they were allocated for fare service on the Sincan-Kayaş and Gebze-Halkali lines.
Ortalama 35 yaşın üstünde trenlerin çalıştığı Ankara ve İstanbul Banliyöleri için 32 adet metro standardında banliyö treni temin edilerek Sincan-Kayaş ve Gebze-Halkalı hatlarında sefere konulmuştur.

Works were carried out by İZBAN A.Ş. for regular suburban line operation in subway standards on the 76 km route between Cumaovasi and Aliağa. Established by the partnership of TCDD and Izmir Metropolitan Municipality, these works have been completed and the line has started regular service.
 TCDD ile İzmir Büyükşehir Belediyesinin ortaklığında kurulan İZBAN A.Ş tarafından Cumaovası-Aliağa arasında 76 km.lik güzergahta metro standartlarında düzenli banliyö işletmeciliği için yürütülen çalışmalar tamamlanarak hizmet verilmeye başlanmıştır.

Since 2003, when we shifted to block train application from retail transportation, which was not suitable for the railway load transportation system, TCDD transported the highest amount of load in its history of 154 years. 
 Demiryolu yük taşıma sistemine uymayan perakende taşımacılıktan blok tren uygulamasına geçtiğimiz 2003 yılından bu yana, yeterli olmasa da TCDD 154 yıllık tarihinin en fazla yükünü taşımıştır.

In 2010, 24,2 million tons of load were transported, an increase of 66% in load transportation amount, and a 206% increase in load transportation income in comparison to 2002. The consistent increase that has continued since 2003 in passenger transportation, reached 84 million passengers in 2010.
2010 yılında 24,2 milyon ton yük taşınarak 2002 yılına göre yük taşıma miktarında % 66, yük taşıma gelirinde ise % 206 artış sağlanmıştır. Yolcu taşımacılığında da 2003 yılından beri devam eden istikrarlı artış devam ederek 84 Milyon yolcuya ulaşmıştır.

The economic, social and cultural conditions grow more dynamic with the empowerment of the railway network in our country, as it is active in various fields, from industry and trade to agriculture and tourism. As TCDD, we continue to conduct our works without putting on the brakes.

Sanayiden ticarete, tarımdan turizme kadar çok çeşitli alanlarda faaliyet gösteren Ülkemizde demiryolu ağı güçlendikçe, ekonomik, sosyal ve kültürel yaşam da daha dinamik hale gelmektedir. Biz TCDD olarak, hükümetimizden aldığımız sinerji ile büyük düşünmeye devam ediyoruz.

SÜLEYMAN KARAMAN
Genel Müdür Chairman of the Board and General Director

Resource:http://www.tcdd.gov.tr/Upload/Files/ContentFiles/2010/faaliyet-raporu/2010faaliyetraporu.pdf

0 yorum: