8 Ocak 2013 Salı

tactical motifs

Advanced Pawn

The threat of pawn promotion posed by an advanced pawn is often seen at the heart of tactical possibilites. Resources required to prevent the promotion are not available to help elsewhere on the board and this can be exploited to create tactical opportunities.
İleri Piyon
Taktik olasılıkların kalbinde genelde ileri bir piyonun terfi etme tehdidiyle karşılaşılır. Bunu durdurmak için seferber edilen güçler tahtanın başka bir yerinde zayıflığa neden olur ve rakibin faydalanabileceği taktik imkanlar sunar.

Back Rank Mate
Back rank mate occurs when the opponent mates a king that is trapped on the back rank by it's own pawns and has no pieces to interpose or take the opponent's attacking piece (usually a rook or queen).

Geri Satır Matı
 Geri satır matı, rakip şahın, önünde duran piyonları tarafından hapsedildiği ve kendisine saldıran taşla (genellikle kale ya da vezir) arasına girecek bir taş olmadığında olur.

Blocking
Blocking occurs where one piece is forced to a position where it blocks the path of another. The difference between Blocking and Interference is that interference blocks the impact of one piece on another piece or square, but blocking tactics block the previously available escape path of a piece.

Engelleme
Engelleme, bir taş bir diğerinin yolunu tıkadığında gerçekleşir. Engelleme ile yol kesmenin arasındaki fark, yol kesmede bir taşın bir başka taş ya da kareye olan etkisinin yolunun kesilmesi, engellemede ise taşın daha önce sahip olduğu bir kaçış yolunun tıkanmasıdır.

Clearance
Clearance comes in two forms, the first is where a player moves one of their own pieces to clear a square for another of their pieces. The second form of clearance occurs when one player forces a piece away from a diagonal, rank or file (often using a sacrifice) to make way for another piece to utilise or attack the cleared path. Note that clearances where the player clears a piece to make way for a piece behind it to attack another square or piece is sometimes referred to as clearance, however on Chess Tempo these should be considered discovered attacks.

Boşaltma
Boşaltmanın iki türü vardır, ilkinde oyuncu bir taşı, bulunduğu kareyi başka taşlar için müsait hale getirmek amacıyla oynatır. İkinci türünde ise bir oyuncu bir rakip taşın bir kareden, satırdan ya da hattan kendi taşlarından birinin yolunun ya da saldırısının yolunun açılması için zorla çekilmesini sağlar. Oyuncunun, ardındaki taşın saldırısının önünü açmak için bir taşı oynattığında meydana gelen boşaltmalara Chess Tempo'da açarak tehdit denmesi gerektiğini hatırlatırız.

Discovered Attack
A discovered attack occurs when a player moves a piece which opens up an attack that was previously blocked by the moving piece. This attack may be on either another piece or an important square.

 Açarak Tehdit
 Açarak tehdit, oyuncunun bir taşı oynatarak, oynatmış olduğu taşın önceden önünü kesiyor olduğu bir saldırıyı açtığı duruma denir. Bu tehdit bir başka taşa ya da önemli bir kareye yönelik olabilir.


Distraction
Distraction (sometimes called deflection) involves forcing the opponent to move a piece that was previously guarding important squares or pieces.

Saptırma
Saptırmada oyuncu önemli kare ya da taşları korumakta olan bir rakip taşı yerinden eder.

Exposed King
This is not really a tactical motif as such, but is used to explain positions where mate or other tactics are possible due to the exposed nature of the opponents king. For this tag to apply, the king should be exposed at the start of the problem, rather than being exposed during the problem. It should not be applied where the exposed nature of the king has no impact on the tactical outcome.

Çıplak Şah
Bu, kelimenin tam anlamıyla bir taktik motif sayılamaz, ama rakip şahın içinde bulunduğu güvensiz konumun mata ya da diğer taktiklere imkan sağladığı durumları tarif eder.

Fork/Double Attack
Forks/Double attacks occur when one player's piece attacks multiple opponent pieces (or important squares). The opponent can't counter all threats so loses material. This tag is only to be used where a single piece attacks multiple opponent pieces, it is not be used in discovered attack situations where one piece moves to attack another piece, while creating a discovered attack from a second piece.

Çatal/Çifte Saldırı
 Çatallar/Çifte saldırılar oyuncunun taşı aynı anda birden fazla rakip taşa ya da önemli kareye saldırdığında oluşur. Rakip tüm tehditlere bir anda karşılık veremez ve böylece malzeme kaybeder.

Hanging Piece
This is not a real tactical motif. It describes the initial position of a problem in which the opponent has left a piece to be taken for free, or has left a more valuable piece to be taken by a piece of lesser value. The tag should not be used when a piece is hanging after some other tactical motif has been applied, such as a Fork or Skewer or Pin.

Asılı Taş
Bu da özgün bir taktik motif değildir ama rakibin bir taşı serbestçe alınabilir halde bıraktığı durumları tarif etmeye yarar.

Interference
The player cuts the line between an opponent bishop, rook or queen and a square or piece it is defending by either interposing one of the player's pieces, or forcing the opponent to interpose their own piece. The difference between this and blocking is that Interference blocks the impact of one piece on another piece or square, but blocking tactics block the escape of a piece.

Yol Kesme
Yol kesme, oyuncu rakibin kare ya da taşlarından biriyle o kare ya da taşı koruyan bir başka taşın arasına girdiğinde, ya da rakibi kendi taşlarından birini araya sokmaya mecbur ettiğinde olur. Engellemeyle arasındaki fark, yol kesmenin taşın o yoldaki etkisini ortadan kaldırması, engellemenin ise taşın kaçış yolunu tıkamasıdır.

Overloading
Overloading occurs when a defensive piece is required to protect more than one piece or square at a time, but can only perform one of the defensive tasks adequately. Overloading tactics almost always include a distraction tactic.

Aşırı Yükleme
Aşırı yükleme, savunmadaki bir taşın birden fazla kare ya da taşı koruma görevini üstlendiği, ama tüm bu savunma yükünün aynı anda altından kalkamadığı durumlarda olur. Aşırı yükleme taktikleri hemen her zaman bir saptırma taktiği içerir.

Pin
A pin occurs when an attacked piece cannot move without exposing a more valuable piece or square behind it to attack.

Açmaz Açmazlar, saldırılan bir taşın, arkasındaki bir başka taş ya da kareyi açıkta bırakmadan hareket edemediği durumda oluşur.

Sacrifice
A sacrifice is a move where the player deliberately loses a piece to gain advantage in subsequent moves. Tactical sacrifices usually result in an imminent material gain. Sacrifices are often used in combination with other tactical motifs.

Feda
Feda, bir oyuncunun ileriki hamlelerinde avantaj yakalamak için bilerek taş vermesine denir. Taktik fedalarda malzeme kazancı genellikle çabuk gerçekleşir. Fedalar çoğu zaman diğer taktik motiflerle bir arada kullanılır.


Simplification
Simplification occurs when a player decides to swap material to emphasise an advantage already gained. Often used tactically in the endgame to assist in pawn promotion.

Sadeleştirme
Sadeleştirme, oyuncunun zaten kazanılmış olan bir avantajı daha belirgin kılmak için malzeme değişmesine denir. Taktik olarak genellikle oyunsonlarında piyon terfisine yardımcı olmak için kullanılır.

Skewer
The player attacks a piece of the opponent, which cannot move without exposing a less valuable square or piece behind it to attack. The front piece usually moves, allowing the piece behind it to be captured.

Şiş
Şiş, saldırılan taşın bir başka taş ya da karenin önünde olduğu, ve bu saldırılan taşın, arkasındaki taş ya da kareden daha önemli olduğu duruma denir.

Smother
A smother occurs when a piece is unable to escape an attack due to being hemmed in by their own pieces. The term is usually applied to the situation where a knight mates a king trapped behind it's pawns and hemmed in by a Rook or other piece.

Boğmaca
Boğmaca, bir taşın etrafı kendi taşları ile kaplı olduğundan saldırıdan kaçamadığı duruma denir. Bu terim genelde kale ya da bir başka taş ve önündeki piyonların içinde hapis kalan bir şah, rakip at tarafından mat edildiği zaman kullanılır.

Trapped Piece
A piece is trapped when it has no safe squares to escape to thus making it highly susceptible to capture. While mated kings are technically trapped, this tag should only be applied to non-mate situations.

Kuşatma
Bir taşın gidebileceği güvenli bir kare olmadığı zaman bu taşa kuşatılmış denir. Kuşatma altındaki bir taşın ele geçirilme olasılığı çok yüksektir.

 Weak Back Rank
In some situations back rank mate might not be possible , but the threat of a bank rank mate may be enough for a player to win material.

Zayıf Geri Satır
 Bazen geri satır matı mümkün olmasa da, tehdidi malzeme kazanmak için yeterli olabilir.

X-Ray Attack
An X-Ray attack occurs when one piece attacks a square or piece through another piece. Note that this is not the same as a skewer as the relative value of the piece being attacked through is irrelevant.

X-Işını Saldırısı
 Bir X-Işını Saldırısı, bir taşın, bir kare ya da taşa, bir başka taşın içinden (üzerinden) saldırdığı duruma denir. Bu taktiğin şişten farkı, saldırılan taşın değerinin tanımda önemli olmamasıdır.

Zugzwang
Zugzwang (a German word meaning compulsion to move) refers to the situation where a player would prefer not to make a move as all legal moves would make the player's position worse.

Zugzwang
Zugzwang (hareket etmeme isteği anlamına gelen Almanca bir kelime), bir oyuncunun, yapabileceği tüm hamlelerin konumunu kötüleştireceği durum için kullanılan terimdir. Zugzwang durumunda olan oyuncu, tercih şansı olsaydı hamle yapmamayı seçecekti.

Zwischenzug
Zwischenzug (a German word for between move or intermediate move) refers to a tactic where the player postpones an anticipated move in order to make a forcing intermediate move (the 'zwischenzug'), which results in the anticipated move being stronger when executed. The intermediate move is often overlooked by the opponent.

Ara Hamle
Ara hamle, oyuncunun beklenen bir hamleyi araya bir başka zorlayıcı hamle sıkıştırarak ertelediği ve böylece ertelediği hamlenin oynandığında daha etkili olmasını sağladığı durumda gerçekleşir. Bu ara hamle sık sık rakip tarafından gözden kaçırılır.

http://chesstempo.com/tactical-motifs.html

0 yorum: