Ombudsman
Kamu denetçiliği
Parliament
elected Turkey’s first Head Ombudsman in November 2012 and subsequently
appointed five Ombudsmen. The Ombudsman Institution became operational
and began receiving complaints in April 2013.
TBMM
Türkiye’nin ilk Kamu Baş Denetçisini Kasım 2012’de seçmiş ve hemen
ardından da beş Denetçi atamıştır. Kamu Denetçiliği Kurumu faaliyete
geçmiş ve Nisan 2013’te şikâyetleri almaya başlamıştır.
The
regulation establishing the modus operandi of the Institution follows
the recommendations of the European Ombudsman and provides for final
decision-making power to remain with the Head Ombudsman.
Kurumun
çalışma usul ve esaslarını düzenleyen yönetmelik Avrupa Ombudsmanının
tavsiye kararlarıyla uyumludur ve nihai karar verme yetkisinin Baş
Denetçiye ait olmasını öngörmektedir.
It also provides for a simple application procedure and the admissibility of applications in languages other than Turkish.
Bu yönetmelik ile ayrıca, basit başvuru usulü ve Türkçe dışındaki dillerde yapılan başvuruların da kabul edilmesi öngörülmüştür.
Discussions
are ongoing on draft amendments encompassing the right of own
initiative, on-the-spot checks and the follow-up of Ombudsman’s
recommendations by the parliament.
Resen girişimde
bulunma, yerinde inceleme yapma ve Kamu Denetçisi tarafından verilen
tavsiye kararlarının TBMM tarafından takibi yetkilerini kapsayan
değişikliklere ilişkin görüşmeler devam etmektedir.
As
of July 2013, the Institution had received more than 3 400 applications
concerning alleged violations relating to human rights, the rights of
the disabled, civil service-related matters, social security, property
rights, financial, economic and tax issues and the conduct of local
administrations.
Temmuz 2013 itibarıyla Kuruma,
insan hakları ihlali iddiaları, engelli hakları, kamu hizmetleri, sosyal
güvenlik, mülkiyet hakları, mali, ekonomik konular ile vergi konuları
ve yerel yönetimlerin işleyişine ilişkin olarak 3.400’ün üzerinde
başvuru yapılmıştır.
As regards administrative acts
of the Turkish Armed Forces, the Ombudsman considered eligible a number
of complaints on dismissal and mistreatment during military service.
Kamu
Denetçiliği Kurumu, Türk Silahlı Kuvvetlerinin idari işlemleri
hakkında, ihraç edilme ve askerlik hizmeti sırasında kötü muameleye
ilişkin bir dizi şikâyeti incelemeyi uygun bulmuştur.
The
Ombudsman received 23 complaints relating to the Gezi Park protests,
which were found eligible, without requiring prior exhaustion of
administrative remedies.
Kurum, Gezi Parkı olayları
ile ilgili olarak 23 şikâyet almış ve bunları idari başvuru yollarının
tüketilmesini şart koşmaksızın incelemeye uygun
bulmuştur.
The Ombudsman has engaged with the EU
and European Ombudsman Institution, and confirmed his participation in
the European Network of Ombudsmen.
Kamu Baş
Denetçisi, AB ve Avrupa Ombudsmanı ile temasa geçmiş ve
Avrupa Ombudsmanları Ağına katıldığını teyit etmiştir.
He
should systematically seek to identify best practices in colleague
institutions belonging to this Network with a view to benefiting from
these and adapting them to the situation in Turkey.
Baş
Denetçinin, bu ağa bağlı diğer kurumlarda yer alan en iyi uygulamaları,
bunlardan yararlanmak ve bunları Türkiye’deki duruma uyarlamak amacıyla
sistematik olarak tespit etmesi gerekmektedir.
Overall,
the fact that the Ombudsman Institution became operational so quickly
was an important step towards safeguarding citizens’ rights.
Sonuç
olarak, Kamu Denetçiliği Kurumunun kısa sürede işlevsel hale gelmesi
vatandaşların haklarının güvence altına alınması açısından önemli bir
adımdır.
The Institution took a number of steps in the right direction.
However, further efforts are needed to consolidate the trust of civil
society in the Ombudsman Institution, to grant the Ombudsman the right
of own initiative and of conducting on-the-spot checks, and to provide
for parliamentary follow-up of his recommendations.
Kurum,
doğru yönde bir dizi adım atmıştır. Ancak, sivil toplumun Kamu
Denetçiliği Kurumuna güveninin güçlendirilmesi, Kamu Denetçisine resen
girişimde bulunma ve yerinde inceleme yapma yetkisi tanınması ve verdiği
tavsiye kararlarının TBMM tarafından takibinin yapılması için daha
fazla çaba gerekmektedir.
Kaynak:
2013 Türkiye İlerleme Raporu (Türkçe)
2013 Türkiye İlerleme raporu (İngilizce)
15 Ocak 2016 Cuma
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder